Sov dig till framgång

Jag har många gånger haft lätt att glömma bort sömnen. Det finns så mycket att göra när barnen äntligen somnat. Jag blir ofta trött en period runt 22-tiden, men om jag inte lägger mig då hamnar jag snart i en ny kreativ fas. Plötsligt vill jag läsa bloggar, se på tv, läsa tidningar, äta något gott, starta ett nytt projekt osv. Plötsligt visar en klocka på 00:35 och jag skyndar mig skuldmedvetet i säng.

 

Att slarva med sömnen funkar ett tag, men inte i längden. Kroppen kommer förr eller senare att vilja ta ikapp den förlorade sömnen. Man kanske skulle kunna tro att man kan göra det med ett lugnare tempo, eller vila en stund på soffan efter jobbet. Men ska man verkligen komma i fas med sitt sömnbehov så behöver man ta del av djupsömnen.  Det är den där sömnen som sker i början av natten, när man sover som djupast. Det går helt enkelt inte att hoppa över den.

 

Så varför ska man prioritera att sova om man vill vara en mamma i karriären? Det finns riktigt många anledningar:

  • Bättre immunförsvar – större motståndskraft mot sjukdomar.
  • Musklerna och hjärnan återhämtar sig bättre under den djupa sömnen.
  • Bli piggare och gladare på jobbet och med barnen.
  • Orka mer.

 

Det lönar sig alltså att sova. Men om man inte kan somna? Ibland är det svårt. Jag tycker det är lättast om man försöker lära känna sin egen dygnsrytm, och ta vara på solljuset (särskilt viktigt under vinterhalvåret). Jag har läst mig till att de flesta behöver mellan 7 och 8 timmars sömn varje natt. (Barn och ungdomar behöver betydligt mer).

 

Ett annat klassiskt tips för att kunna somna är att börja koppla av i god tid före man går och lägger sig, så att man hinner varva ner. Skulle det vara så att jag ligger och tänker på något jag inte får glömma, så finns penna och papper nära till hands. Jag skriver ner några ord, så kan jag släppa det sen. (Många gånger ser jag på morgonen att nattens spektakulära tankar inte var särskilt viktiga när de synas i dagsljus).